Voor een groot deel van Nederland, waaronder Gelderland, geldt vanaf woensdag 24 juni om 12.00 uur code oranje vanwege extreme hitte. Dat meldt het KNMI. De verwachting is dat de temperatuur gedurende meerdere dagen rond de 34 graden Celsius of zelfs hoger uitkomt. Ook de nachten blijven uitzonderlijk warm.
Volgens het KNMI kunnen de hoge temperaturen leiden tot gezondheidsrisico’s. Vooral ouderen, jonge kinderen en mensen met een chronische aandoening zijn extra kwetsbaar. Klachten als vermoeidheid, hoofdpijn en concentratieproblemen komen bij hitte vaker voor. In ernstige gevallen kan sprake zijn van uitdroging of een hitteberoerte.
De aanhoudende hitte heeft niet alleen gevolgen voor de gezondheid, maar ook voor het wegdek. Team Beheer en Onderhoud gaat daarom de rotondes in de gemeente strooien. Door de hoge temperaturen kan het asfalt zacht worden, waardoor het aan autobanden blijft kleven.
Vooral op plekken waar veel wordt geremd en gestuurd, zoals op rotondes, kan het wegdek sneller beschadigen. Met het strooien hoopt de gemeente schade aan het asfalt te voorkomen.
De gemeente roept inwoners op om tijdens de hitte extra goed voor zichzelf én voor anderen te zorgen. Het advies is om voldoende te drinken, zware inspanning tijdens de warmste uren van de dag te vermijden en verkoeling op te zoeken.
Daarnaast wordt gevraagd om extra aandacht te hebben voor kwetsbare mensen in de omgeving. Denk daarbij aan ouderen, chronisch zieken en jonge kinderen, maar ook aan een oudere buurman of buurvrouw die mogelijk hulp of een beetje extra aandacht kan gebruiken.
Met de tropische temperaturen in aantocht is het volgens de gemeente belangrijk om samen alert te blijven en goed voor elkaar te zorgen.
Bron: Gemeente Zutphen
Foto: Pixabay

