Inwoners van de gemeente Zutphen krijgen de kans om actief bij te dragen aan een mooier en biodiverser buitengebied. De gemeente Zutphen organiseert samen met Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG) het project “Zutphen in het Groen”. Deelnemers ontvangen gratis advies, een beplantingsplan en subsidie voor de aanschaf van bomen en struiken.
Op dinsdag 9 juni vindt hierover een informatieavond plaats in Warnsveld.
Volgens de organisatoren draagt een erf dat goed aansluit op het landschap bij aan het behoud van natuur en biodiversiteit. Ook landschapselementen zoals struweelhagen en houtsingels zijn belangrijk, omdat dieren zich hierdoor makkelijker door het gebied kunnen verplaatsen. Met relatief kleine aanpassingen op eigen terrein kunnen inwoners bijdragen aan een duurzamer buitengebied.
Naast ondersteuning bij de aanplant biedt het project ook praktische cursussen landschapsbeheer aan. Tijdens de informatieavond kunnen deelnemers meedenken over onderwerpen voor toekomstige cursussen.
De bijeenkomst vindt plaats in het Werk(t)café van GGNET aan de Vordenseweg 12 in Warnsveld. Bezoekers zijn welkom vanaf 19.15 uur voor koffie en thee. Het programma start om 19.30 uur.
Tijdens de avond geeft een adviseur van SLG uitleg over het karakteristieke landschap rondom Zutphen en over de landschapselementen die met hulp van inwoners behouden of teruggebracht kunnen worden. Ook worden de voorwaarden van deelname toegelicht.
In de zomer van 2026 bezoekt een adviseur van SLG deelnemende erven om samen met bewoners te kijken naar de mogelijkheden voor inheemse beplanting. Op basis daarvan ontvangen deelnemers gratis een beplantingsplan met een schets van de inrichting, een plantenlijst en een overzicht van de eigen financiële bijdrage. Het project wordt financieel ondersteund door de gemeente Zutphen en de provincie Gelderland.
Aanmelden voor de informatieavond of deelname aan het project kan via de website van SLG.
Bron: Eigen redactie
Foto: Marcel de Bont

